Telescopen

Konus Lenzentelescoop Konuspace-6 60/800

125,00

De Konuspace-6 lenzentelescoop is perfect voor beginners, gemakkelijk te monteren en gebruiksklaar. Geschikt voor aardse en astronomische observaties, met accessoires om de maan, sterren en planeten te observeren op diverse manieren.

Byomic Beginners Spiegeltelescoop 76/700 in Koffer DEMO

129,00

Dit betreft een DEMO product: De telescoop heeft lichte deukjes op de behuizing. Het tast het gebruik van de telescoop niet aan. De glazen van […]

Toevoegen aan winkelwagen

Byomic Dobson Telescoop SkyDiver 102/640 Demo (verpakking)

239,00

Dit is een demomodel waarvan de opvulling in de verpakking niet origineel is. Met de Byomic Dobson Telescoop SkyDiver 102/640 haalt u een prachtige telescoop […]

Konus Spiegeltelescoop Konusmotor-130 130/1000

399,00

De Konusmotor-130 telescoop is een indrukwekkend model met een grote 130mm diafragma en 1000mm brandpuntsafstand voor een hoge vergrotingsfactor en lichtsterkte. Het is ook geschikt voor astrofotografie en kan worden gebruikt met het Sky Watch programma.

Konus Lenzentelescoop Konustart-900B 60/900

239,00

De Konus Konustart-900B Lenzentelescoop is perfect voor beginners en gevorderden. Hij wordt geleverd met een RA volgmotor en accessoires voor aardse en astronomische observaties. Met de meegeleverde smartphone-adapter kunt u zelfs foto’s maken van de hemellichamen die u observeert.

Konus Lenzentelescoop Konustart-700B 60/700

129,00

De Konus Konustart-700B Lenzentelescoop 60/700 is geschikt voor beginnende astronomen en aardse observaties met een azimutale montering. Met oculairs, een Red Dot zoeker en een meegeleverde omkeerprisma. Optionele accessoires zijn beschikbaar.

Konus Lenzentelescoop Konuspace-4 50/600

79,95

De Konuspace-4 Lenzentelescoop van Konus is perfect voor beginners en biedt aardse en astronomische observaties. Inclusief de software Sky explorer op cd-rom en een tafelstatief met zoom oculair.

Byomic Junior Telescoop 40/400

telescoop
34,95

De Byomic Junior Telescoop 40/400 is perfect voor jonge astronomen. Deze compacte lenzentelescoop is eenvoudig in elkaar te zetten en wordt geleverd met een duurzaam aluminium statief en twee oculairen. Het is aan te raden om met een kleine vergroting te beginnen en dit geleidelijk op te bouwen. Met behulp van de zoeker kan de telescoop eenvoudig op een bepaald hemellichaam gericht worden.

Byomic Junior Telescoop 70/300

59,95

De Byomic Junior telescoop 70/300 is een compacte refractortelescoop voor beginnende astronomen, eenvoudig op te zetten en bestand tegen stoten. Met oculairs, een zoeker en optionele Barlow-lens en omkeer prisma voor landobservaties.

Winkelwagen

Product categorieën

Telescopen of astronomische kijkers

Hier vind je al onze telescopen: voor zowel beginnende als gevorderde astronomen. Gebruik de filterfunctie om tot de juiste keuze te komen.

Astronomische kijkers, ook bekend als telescopen, zijn krachtige optische instrumenten die worden gebruikt door amateur- en professionele astronomen om het universum te verkennen en hemellichamen te bestuderen. Deze fascinerende instrumenten bieden talloze voordelen en spelen een essentiële rol in het bevorderen van ons begrip van de kosmos. Laten we dieper ingaan op het gebruik, de voordelen en de werking van astronomische kijkers.

Gebruik van astronomische kijkers:

Astronomische kijkers worden gebruikt om:

1. Planeten te observeren: Met hun krachtige vergroting kunnen telescopen details van planeten zoals Jupiter, Saturnus, Mars en Venus onthullen, inclusief hun oppervlaktekenmerken, manen en atmosferische verschijnselen.
  2. Sterren te bestuderen: Telescopen onthullen de prachtige patronen van sterrenstelsels, clusters en nevels, waardoor astronomen inzicht krijgen in hun structuur, samenstelling en evolutie.
  3. Diepe ruimteobjecten te verkennen: Met telescopen kunnen astronomen diepe ruimteobjecten bestuderen, waaronder sterrenstelsels, nevels, quasars en andere verre hemellichamen, die cruciaal zijn voor het begrijpen van de kosmische evolutie.

Voordelen van astronomische kijkers:

1. Krachtige vergroting: Telescopen bieden een indrukwekkende vergroting, waardoor astronomen verre objecten met verbazingwekkende details kunnen observeren die anders onzichtbaar zouden zijn voor het menselijk oog.
  2. Hoge resolutie: Dankzij hun hoogwaardige optische lenzen en spiegels bieden telescopen scherpe en gedetailleerde beelden, waardoor astronomen subtiele kenmerken en structuren van hemellichamen kunnen bestuderen.
  3. Grote lichtopvang: Telescopen verzamelen grote hoeveelheden licht, waardoor zwakke en verre objecten helderder en duidelijker zichtbaar worden, zelfs in donkere hemelomstandigheden.
  4. Veelzijdigheid: Astronomische kijkers kunnen worden gebruikt voor verschillende doeleinden, waaronder visueel observeren, astrofotografie en wetenschappelijk onderzoek, waardoor ze onmisbare instrumenten zijn voor zowel amateurs als professionals.

Werking van astronomische kijkers:

Astronomische kijkers werken op basis van optische principes om licht van hemellichamen te verzamelen, te focussen en te vergroten. Hier zijn de belangrijkste componenten en processen:

1. Objectief: Het objectief van de telescoop is verantwoordelijk voor het verzamelen van licht en het vormen van een afbeelding van het waargenomen object. Afhankelijk van het type telescoop kan het objectief een lens (in refractietelescopen) of een spiegel (in reflectietelescopen) zijn.
  2. Oculair: Het oculair vergroot het beeld dat wordt gevormd door het objectief, waardoor de waarnemer een gedetailleerde weergave van het hemellichaam kan zien. Astronomen kunnen verschillende oculairs gebruiken om verschillende vergrotingen te verkrijgen, afhankelijk van hun observatiebehoeften.
  3. Montagesysteem: Telescopen kunnen worden gemonteerd op verschillende manieren, zoals altazimutale of equatoriale montages, om ze nauwkeurig op hemellichamen te richten en te volgen tijdens observaties.

Door deze componenten op een doordachte manier te combineren, stellen astronomische kijkers astronomen in staat om de mysteries van het universum te verkennen en ons begrip van de kosmos te vergroten.

Conclusie:

Astronomische kijkers zijn onmisbare instrumenten voor zowel amateur- als professionele astronomen, waarmee ze verre hemellichamen kunnen verkennen, bestuderen en bewonderen. Met hun krachtige vergroting, hoge resolutie en veelzijdigheid bieden telescopen een unieke kijk op het universum en spelen ze een cruciale rol in het bevorderen van wetenschappelijk onderzoek en ontdekkingen. Ontdek de wonderen van de kosmos en investeer vandaag nog in een hoogwaardige astronomische kijker om je eigen reis door de sterren te beginnen!

Informatie over alle telescopen vind je hier.
Kijk voor veelgestelde vragen over telescopen in onze kennisbank telescopen FAQ